Translate

Selasa, 6 Ogos 2013

KEMBARA JALAN LAMA - BAHAGIAN AKHIR


Klik disini untuk membaca Kembara Jalan Lama - Bahagian 2. Klik disini untuk membaca Kembara Jalan Lama - Bahagian 1. Jom balik dan menyambut Hari Raya di rumah bersama keluarga!

Masjid Selat Melaka
Selesai daftar keluar dari Z Hotel. Aku teruskan perjalanan pulang ke Selangor. Tetapi, sebelum aku tinggalkan Melaka. Aku singgah sekejap di Masjid Selat iaitu salah satu masjid terapung yang terdapat di sini. Untuk pengengetahuan, masjid ini terletak di pulau buatan manusia berhampiran dengan pusat bandar. Semasa air pasang, paras air meningkat kepada asas bangunan dan memberi gambaran bahawa masjid itu berdiri betul-betul di air. Masjid ini telah dirasmikan pada 24 November 2006 oleh Raja Agong Malaysia (Yang di-Pertuan Agong) Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail. Bagi aku, masjid ini telah menjadi tarikan utama di bandar Melaka.


 Ada ciri-riri senibina Cina

Pandangan sisi 

Pintu gerbang menghadap ke laut

Sungguh nyaman terasa ketika berada di dalam dewan solat disebabkan oleh tiupan bayu laut. Perasaan aku ketika itu sukar untuk digambarkan. 

Nilai 3
Seterusnya, aku singgah di Nilai 3 yang terletak di Nilai, Negeri Sembilan. Siapa yang tidak tahu dengan tempat ini? Pasar Borong Nilai 3 merupakan Pusat Sehenti (One Stop Centre) bagi jualan borong, dan syurga membeli belah kepada para pelancong yang menawarkan pelbagai barangan dan pakaian pada harga yang berpatutan. Semua ada disini! Tikar, bunga hiasan, langsir, pasu, baju, perabot dan macam-macam lagi.

Borong Nilai 3 boleh dikunjungi melalui susur keluar di laluan Lebuh Raya Utara – Selatan (ambil susur keluar ke Nilai / Pajam / KLIA). Jarak dari Kuala Lumpur ialah 45 km, dari KLIA 25 km, dan dari Tol Nilai hanya 7 km. Pasar Borang Nilai 3 juga boleh dikunjungi melalui Lebuh Raya LEKAS. Jarak dari persimpangan Lebuh Raya LEKAS adalah 8 km. Saja aku singgah disini. Bukan selalu ada peluang datang ke sini. Mana tahu boleh beli kain langsir baru untuk Hari Raya kali ini.

Pekan Dengkil
Penat cuci mata di Nilai 3, aku teruskan perjalan ke Utara. Waktu berbuka puasa semakin menghampiri. Akhirnya sampai juga aku di pekan Dengkil. Disini terdapat satu bazar Ramadhan yang agak meriah. Aku singgah untuk membeli makanan dan air untuk berbuka nanti. Harganya murah, menarik dan berpatutan. Makanannya pula menarik, pelbagai dan segar.

Pantai Morib
Selesai membeli makanan di pekan Dengkil, aku teruskan perjalanan melalui jalan lama. Dari Dengkil aku dibawa ke Banting seterusnya ke destinasi terakhir kembara kali ini iaitu Pantai Morib. Pantai Morib merupakan tempat riadah yang sesuai bersama keluarga. Terdapat hotel, padang golf, rumah rehat dan kemudahan asas yang lain disediakan disini. Pengangkutan awam juga mudah didapati kerana ia terletak berhampiran rangkaian jalan raya Bandar Klang, Banting, Sepang dan Port Dickson di Negeri Sembilan. Pengangkutan awam seperti bas dan teksi dapat diperolehi di Bandar Banting. Jika lapar, dapatkan makanan di gerai-gerai makanan disini. Bagi mereka yang gemar akan aktiviti luar seperti perkhemahan, anda bolehlah datang berkhemah disini.

Kali ini aku gagal untuk menyaksikan matahari terbenam kerana langit agak berawan. Tetapi aku tetap bersyukur kerana sempat sampai seterusnya dapat berbuka puasa disini. Petang itu ombak dan angin sangat kuat, membuatkan aku seditkit teruja!

Sekian cerita Kembara Jalan Lama - Bahagian Akhir. Selamat mengembara aku ucapkan kepada anda semua.

2 ulasan:

  1. Cantik gambar masjid tu.. pengisian pun bagus. T kasih diatas perkongsian. Semoga sukses ye.. amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih khir. Insya-Allah dipermudahkan segala-galanya :)

      Padam